رايش آلمان بزرگ (آلمان نازي)

۱۱۶ بازديد

رايش آلمان بزرگ يا آلمان نازي به حكومت آلمان در دوران بين سال‌هاي ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ اطلاق مي‌شود كه دولت آدولف هيتلر تا سال ۱۹۴۵ ميلادي در آن كشور در راس حكومت بود. در اين دوران، كشور آلمان تحت حكومت حزب سوسياليست ملي كارگران آلمان به رهبري آدولف هيتلر به عنوان صدراعظم بود. وي از سال ۱۹۳۴ رهبر حزب سوسياليست ملي كارگران آلمان شد. تا سال ۱۹۲۸ حزب نازي تنها ۱۲ كرسي در مجلس ملي آلمان داشت كه با عميق شدن بحران‌هاي اقتصادي و سياسي توانست تا سال ۱۹۳۲ بيش از ۲۳۰ كرسي در مجلس ملي آلمان به دست آورد، حدود ۴۰ درصد مجلس و اين تعداد كرسي حزب نازي را به بزرگترين حزب مجلس ملي تبديل كرد. رئيس‌جمهور هيندنبورگ در تاريخ ۳۰ ژانويه ۱۹۳۳ آدولف هيتلر را به عنوان صدراعظم و مسئول تشكيل كابينه معرفي كرد. هيتلر توانست با همراه كردن برخي احزاب كابينه ائتلافي خود را تشكيل دهد. در جريان آتش گرفتن رايشستاگ (مجلس ملي) هيتلر توانست بزرگترين رقيب خود حزب كمونيست آلمان را از صحنه خارج كند و اين اولين قدم براي تك حزبي كردن آلمان بود. در ماه مارس ۱۹۳۳ حزب نازي توانست قانوني را در مجلس تصويب كند كه به موجب آن اختيارات بالايي به نخست‌وزير داده مي‌شد تا در طول ۴ سال قانون اساسي آلمان اصلاح شود، اين فرصت چهار ساله اجازه مي‌داد برنامه‌هاي حزب نازي به خوبي و به صورت كامل اجرا شود احزاب ديگر در مجلس ملي آلمان مخالف اين قانون بودند و پس از مخالفت يك به يك از صحنه سياسي آلمان حذف مي‌شدند تا اينكه در ۱۴ ژوئيه ۱۹۳۳ آلمان رسماً يك كشور تك حزبي اعلام شد. پس از آن، گام‌هاي بعدي در تشكيل رايش برداشته شد و در قدم بعدي پرچم با نشان صليب شكسته در كنار پرچم جمهوري وايمار برافراشته شد و در ۳۰ ژانويه ۱۹۳۴ به دستور رئيس‌جمهور پاول فون هيندنبورگ، صدراعظم هيتلر موظف شد اختيارات ايالت‌هاي آلمان را تا حد ممكن كم و اختيارات برخي از ايالات‌ها نيز به‌طور كامل زير نظر برلين قرار دهد، اين كار مغاير سيستم تحميلي فدرالي در جمهوري وايمار بود. هنگامي كه در ژوئن ۱۹۳۴ خبرنگار انگليسي در برلين از آدولف هيتلر در خصوص تغييرات بسيار در آلمان سؤال كرد وي اينگونه پاسخ داد:

    در ابتدا اين حرف مرا به تمسخر گرفتند وقتي گفتم جنبش نازي‌ها هزار سال ادامه خوهد يافت، فراموش نكنيد مردم چگونه به من مي‌خنديدند هنگامي كه ۱۵ سال پيش گفتم من روزي در آلمان حكومت مي‌كنم. خنده آنها به همان مقدار ابلهانه‌است وقتي من مي‌گويم در قدرت باقي خواهم ماند

در سال ۱۹۳۴ رئيس جمهور پير كهنسال هيندنبورگ درگذشت. مجلس رايسشتاگ با اكثريت آرا هيتلر را علاوه بر صدراعظمي به مقام رياست جمهوري و پيشواي آلمان برگزيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.